Opis
Zestaw umożliwia zapoznanie się z podstawową techniką analizy DNA – elektroforezą. Uczniowie otrzymują próbki DNA – namnożone fragmenty sekwencji DNA pochodzące od czterech spokrewnionych ze sobą osób oraz jednej osoby nie spokrewnionej. Celem doświadczenia jest rozdział elektroforetyczny cząsteczek DNA i ustalenie wzoru dziedziczenia poszczególnych alleli.
Zestaw zawiera zapasowy nadmiar każdej z próbek DNA.
Doświadczenie mogą przeprowadzić cztery zespoły uczniów. Sugerowana liczba uczniów w jednym zespole to 4-6 osób.
CO ZAWIERA ZESTAW:
-
ilustrowany przewodnik dla nauczyciela
-
kartę pracy dla uczniów
-
płytę CD
-
3 x 0,4 g agarozy w proszku
-
100 ml stężonego 15 x buforu TBE
-
próbki DNA: M, T, A, B, C (10 x 30 mikrolitrów).
-
55 mikrolitrów standardu wielkości DNA
-
2 x 35 mikrolitrów barwnika do elektroforezy
-
4 zestawy aparatów do elektroforezy (pudełko, przewody z „krokodylkami”, grzebyk)
-
50 ml barwnika AZUR A stężonego 2 x
-
5 pipet
-
5 par lateksowych rękawiczek
-
60 sztuk jednorazowych końcówek
-
2 płaty elektrod
-
1 probówka 50 ml z podziałką
CO NALEŻY DODATKOWO PRZYGOTOWAĆ:
-
baterie 9 V lub zasilacz
-
wodę destylowaną
Próbki DNA i standard wielkości DNA można przechowywać do 6 miesięcy w temp. +4oC.
Po wykorzystaniu odczynników zamów ZESTAW UZUPEŁNIAJĄCY!
PRODUKT POMAGA ZREALIZOWAĆ NASTĘPUJĄCE WYMAGANIA NOWEJ PODSTAWY PROGRAMOWEJ:
Wymagania ogólne, zakres podstawowy.
-
II. Rozumowanie i argumentacja.
Uczeń interpretuje informacje i wyjaśnia zależności przyczynowo-skutkowe między faktami, formułuje wnioski, ocenia i wyraża opinie na temat omawianych zagadnień współczesnej biologii, zagadnień ekologicznych i środowiskowych.
Treści kształcenia, zakres podstawowy.
-
1. Biotechnologia i inżynieria genetyczna. Uczeń: 6) podaje przykłady wykorzystania badań nad DNA (sądownictwo, medycyna, nauka);
Wymagania ogólne, zakres rozszerzony.
-
III. Pogłębienie znajomości metodyki badań biologicznych. Uczeń rozumie i stosuje terminologię biologiczną; planuje, przeprowadza i dokumentuje obserwacje i doświadczenia biologiczne;
-
V. Rozumowanie i argumentacja. Uczeń wyjaśnia zależności przyczynowo-skutkowe, formułuje wnioski, formułuje i przedstawia opinie związane z omawianymi zagadnieniami biologicznymi, dobierając racjonalne argumenty. Dostrzega związki między biologią a innymi dziedzinami nauk przyrodniczych i społecznych. Rozumie znaczenie współczesnej biologii w życiu człowieka.
Treści kształcenia, zakres rozszerzony.
-
5. Genetyka mendlowska. Uczeń:
1) wyjaśnia i stosuje podstawowe pojęcia genetyki klasycznej (allel, allel dominujący, allel recesywny, locus, homozygota, heterozygota, genotyp, fenotyp);
2) przedstawia i stosuje prawa Mendla;
-
8. Biotechnologia molekularna, inżynieria genetyczna i medycyna molekularna. Uczeń:
7) przedstawia różnorodne zastosowania metod genetycznych, m.in. w kryminalistyce i sądownictwie, diagnostyce medycznej i badaniach ewolucyjnych.